Od pewnego czasu zauważasz, że wieczorami twoje nogi robią się ciężkie, towarzyszy im opuchlizna, pojawiają się niewielkie zgrubienia i/lub pajączki. Nie lekceważ tego! To czas, aby zapaliło się światełko ostrzegawcze, że w twoim organizmie dzieje się coś niedobrego – powstają żylaki. Póki jeszcze nie jest za późno, wprowadź w życie szereg zasad, wszak nie chcesz wylądować na stole operacyjnym!

Aby zapobiegnąć żylakom organizm potrzebuje między innymi codziennej dawki ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu, bowiem wówczas „dotlenimy” także serce i mózg. Problem pojawia się wtenczas, kiedy mamy słabe żyły – ścianki robią się zgrubiałe i uszkadzają się zastawki żylne. W konsekwencji krew nie może swobodnie przepływać z kończyn dolnych do serca, wzrasta ciśnienie krwi – to uproszczony schemat powstawania żylaków. Jeżeli już się pojawią uwidaczniają się, jako zmienione kolorystycznie (kolor niebieski do brązowego włącznie) linie tudzież „pajączki”.

CO ROBIĆ, ABY NIE DOPUŚCIĆ DO POWSTANIA ŻYLAKÓW?

UNIKAJ DŁUGIEGO STANIA I SIEDZENIA

Wiele godzin spędzamy stojąc lub siedząc – zmusza nas do tego praca https://pl.wikipedia.org/wiki/Zakrzepowe_zapalenie_%C5%BCy%C5%82_powierzchownych. Niemniej jednak jeżeli siedzisz bite osiem godzin przy biurku staraj się w miarę możliwości jak najczęściej wstawać i spacerować, chociażby po korytarzu. Z kolei, jeżeli twoja praca jest stojąca, przestępuj z nogi na nogę, spaceruj, a jeżeli masz taką możliwość wykonuj przysiady – te wszystkie czynności sprawią, że krew będzie napływać do serca.

NIE PIJ I NIE PAL

Palenie papierosów zwiększa ryzyko wystąpienia nie tylko zawału serca i nowotworu, ale również żylaków. Negatywnie wpływa też spożywany w dużych ilościach wysokoprocentowy alkohol (wódka).

PO PRACY ODPOCZNIJ Z NOGAMI WYCIĄGNIĘTYMI DO GÓRY

W pracy pozycja ta jest raczej niemożliwa, dlatego też pamiętaj, aby po przyjściu do domu wyciągnąć nogi do góry (podłóż pod nie np. poduszkę). Utrzymuj nogi powyżej linii serca. Możesz je także podeprzeć o ścianę. Wówczas wypoczną, a przepływ krwi zostanie usprawniony.

ZREZYGNUJ Z GORĄCYCH KĄPIELI I OGRANICZ SAUNĘ

Czas spędzony w wannie z gorącą wodą jest niewątpliwie bardzo przyjemny, niemniej wówczas dochodzi do rozszerzenia żył. Podobna sytuacja występuje wtedy, gdy korzystasz z sauny, wystawiasz się na działanie promieni słonecznych (letnie opalanie, a nawet solarium) oraz gdy zakładasz nieodpowiednie buty, (np. glany w letnie i upalne dni).

PRZEDE WSZYSTKIM RUSZAJ SIĘ

Sport to zdrowie, a otyłość to choroba. Dlatego nie dopuść do wystąpienia większej nadwagi aniżeli kilka kilogramów. Codzienna dawka zdrowego ruchu poprawi krążenie, wzmocni mięśnie, serce i dotleni mózg (sport na świeżym powietrzu).

ODPOWIEDNIE OBUWIE

Dobór odpowiedniego obuwia w dużej mierze tyczy się kobiet. Należy wystrzegać się butów, w których obcas przekracza 5 cm, oraz tych mających wąskie i uciskające palce stóp, noski.

KĄPIEL DLA STÓP

Kąpiel stóp to nie tylko przyjemność – ma ona także działanie lecznicze. Warto zaopatrzyć się w odpowiednie zioła (np. nagietek, kasztanowiec, dziurawiec, skrzyp polny). Zaparzamy je i moczymy w nich nogi (20-30 minut).

NA SAM KONIEC PAMIĘTAJ O ODPOWIEDNIM UBIORZE

Zrezygnuj z obcisłych jeansów, bielizny, a nawet uciskających skarpet czy maksymalnie opinających nogi rajstop, podkolanówek i pończoch. Wybierz te tzw. przeciwżylakowe.

Rate this post